در روایات آمده است حضرت علی بن موسی الرضا س حدیث(سلسله ذهب)است حدیثی که به امام رضا س به هنگام ورود ایشان به نیشابور روایت شده و تاریخ نویسان اینگونه بیان و مکتوب نموده اند که حضرت ثامن الحجج س عازم شهر مرو شد
در ادامه راه به نیشابور رسید و تاریخ نویسان امده است تمام علما ی منطقه در نیشابور جمع شده بودند مردم نیشابور هم مدت مدیدی منتظر تشریف فرمایی حضرت ولی معصوم ضامن اهو شمس الشموس ولی معصوم خدا علی بن موسی الرضا
س بودن عالمان ادیبان شاعران حکما و مردم عامی آمده بودند از سلاله نبی مکرم اسلام ص استقبال کنند و میعاد و میثاقی دوباره با ولی معصوم عصر خویش برپا بدارند ایشان از ولی حی خدا خواستن حدیثی به یادگار برای ایشان روایت فرمایند
مرکب ایشان ایستاد و ولی حی و معصوم خدای تبارک و تعالی دست مبارکشان را کنار زد و جمال رضوی هویدا شد و چشم مردم به سیمای نازنین حضرت ولی معصوم حی و مطلق از سلاله محمد امین ص افتاد صدای شیون مردم با شور و
اشتیاق خاصی بلند شد و اشک از چشمانشان جاری گشت((همچو ولی پاک و حی و نایب مطلق عصر ما امام المصلح سید علی حسینی خامنه ای هستیم به فدایش که هر شهر و برزنی قدوم مبارک را می نهند این شور و اشتیاق را از مردم
نسبت به سلاله پاک و ناب رسول اعظم و ثمره شجره طیبه س نمایان و مشهود عصر خویش برمی تابیم و نظاره گر هستیم)حضرت لب گشود و سخنی را فرمود که به حدیث سلسله الذهب شهرت یافت چون راویان آن همه از حضرات معصومین و
اولی الامر منکم هستند آن را با آب طلا نوشته اند در اعتبار این حدیث هیچ شبهه ای وجود ندارد و اینگونه است(((قال سمعت ابی موسی بن الجعفر یقول سمعت ابی جعفر بن محمد یقول سمعت ابی محمد بن علی یقول سمعت ابی علی بن
الحسین یقول سمعت ابی الحسین بن علی یقول ابی سمعت ابی امیرالمومنین علی ابن ابیطالب س علی ابن ابی الطالب یقول سمعت النبی ع یقول سمعت الله عز و جل یقول لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی قال فلما مرت
الراحله نادانا بشروطها و انا من شروطها{راوی شیخ صدوق} ترجمه:ولی الله حی امام رضا س فرمود:شنیدم پدرم موسی ابن جعفر می گوید شنیدم پدرم محمد بن علی می گوید شنیدم پدرم علی ابن الحسین س می گوید شنیدم حسین بن
علی می گوید شنیدم پدرم امیرالمومنین ع می گوید شنیدم پیامبر خدا ص می گوید::{{لااله الا الله دژ و حصن محکم و استوار من است هرکس به این دژ در آید از عذاب من ایمن است چون مرکب ولی حی و معصوم الله به حرکت درآمد
حضرت ندا داد:با شروط آن و من یکی از آن شروط هستم البته منظور از کلمه لا الله الا الله فقط لفظ آن نیست بلکه التزام به محتوا و مفهوم لا اله الا الله است که این حصن اصلی است .واژه حصن یعنی :دژ امن آن دژی که محل حفاظت کمال
ساکنان درون آن است در معنای پارسی به آن دژ شاهی یا شاهین دژمی گفتند. یعنی کسی اگر اندرون لا الله الا الله دژمستحکم من است یعنی اگر کسی اندرون لا الله الا الله درآید در امان خواهد بود اینجا به اهمیت بحث ولایت معصومین و اولی
الامر منکم که نایبان مطلق و پاک و ولیان حی و ثمرات اهل بیت هستند در عصر خویش و نسبت به اوضاع و احوال عصر خود که در یک عصر عصیان و درنده خویی و در عصری دیگر فتنه جویی و خباست و در عصری دیگر فتنه اندازی و جهالت و منافق
پروری عصیان می کرده و این وظیفه ولی حی و عادل و عالم و حاذق و باصر جامع الشرایط و التزام به معرفت و اطاعت از آن ولی منتخب بارگاه تعالی که از سوی منتخبین و نخبگان و علمای دهر و مراجع جامع الشرایط هر عصر به حضور ملت و جهان
میرسیدن و امروز ولی حی ما امام مصلح سید علی حسینی خامنه ای هستیم به فدایش حکم همان ولی حی و مطلق و جامع الشرایط است که هر لحظه تجدید بیعت ما با او موجب ابروی اسلام و بشریت جویای سربلندی و حق طلبی می باشد
برمی گردیم به اصل مطلب که کلمه لاالله الا الله است که همه چیز ما و تمام هستی موحدان عالم در طول تاریخ بوده است تمام عوامل تبلور انسان در کلمه لاالله الا الله نهفته شده است یا به محدوده لااله الا الله گذاشتن یعنی پذیرفتن حاکمیت
ولی معصوم و یا ولی پاک محرز الجمع الشرایط فی النفوس در هر عصر از اعصار تاریخ بشری و پا به محدوده لا الله الا الله یعنی پذیرفتن حاکمیت معبودیت و صاحب الاختیاری صرف خداوند در هستی و امدن در پناه صفات الهی انسانی کهمعتقد به لا
الله الا الله است . اگر کسی با توحید آشنا شد در دنیا و آخرت محفوظ است و اگر غیر این باشد مصونیت نخواهد داشت و هر مقدار که این دل با نور توحید آشنا شود ظلمتها از وجود او رخت می بندند. خلوت دل
نیست جای صحبت اضداد دیو چو بیرون رود فرشته در آید صحبت حکام ظلمت شب یلداست نور ز خورشید جوی بو که برآید بر در ارباب بی مروت دنیا چند نشینی که
خواجه کی به در آید((حافظ شیرازی دیوان اشعار غزل 232ص183)امام رضا س شاه راه وصول به حقیقت توحید خالص را معرفی می فرماید که همان مسیر معارف اهل بیت و اولی الامر منکم نایبان خاص یا مطلق و حی عصر موعود در جهان بشریت
است که در عصری که ما میزیم امام مصلح سید و شریف ولی حی و ناطق و پاک حاج سید علی حسینی خامنه ای هستیم به فدایش از سلالگان نبی اکرم ص ریشه شجره نبوت و ولایت در حکم برگ و ثمر این شجره جنت مقام می باشد و در
حقیقت شارحان و معلمان واقعی توحید این حجج الهی هستند که با زیر و بم معرفت الله آشنایی کامل دارند و می توانند راهنمای سعادت بشر باشند. و آنچه از این بحث بر می آید حاکی از لزوم معرفت و شناخت به مقام ولایت حی و قادر اهل
بیت و اولیا هر عصر از اعصار بشری است. البته عرفان شناخت ولایت است نه دانستن مشخصات شناسنامه ای ایشان عرفان حرکت از جهل به یقین است یعنی حرکت به سوی باورهای ثابت و استوار . خداوند در هر عصر چه در عصر معصومین
ولیان الهی و چه اولیای حق و حی هر عصر به نایبی حضرت ولی عصر عج خداوند نخبگان و زبده گانی را براساس قوائد عقلی در آفرینش قرارداده است کسانی که بیشترین جذب رحمت خداوند را در عالم وجود دارند و نشان دهنده هدف الهی در
هستی اند خداوند بزرگترین آیت و کلمه خود را در هستی در میان بندگان در میان بندگان با نام ولایت قرار داده است به منزله شاهراه های سعادت و الگوهای وصول به کمال قرار داده و انسانها را به تبعیت از این مقام{{ولایت معصومین و اولی الامر
منکم ولی حی و عادل و الواجد الشرایط نایبی حضرت قائم عج در نزد الله تبارک و تعالی و انسانهای با ایمان و جویای معرفت توحیدی و معادی و به کل معرفت انسانیت در هر عصر از اعصار بشری قرار داده است ابراز مقامات این بزرگان نیز عین
توحید است. و غلو نیست. والیان و امامان شیعه به جایی رسیده اند که تمام وجودشان محو جمال و جلال الهی است و بندگان خالص و فقیران درگاه ((((احدیت)))نه بشریت که برخی از خدانشناسان دنبال جلال و مقام دنیوی (دراویش علی اللهی
وهابیان بهاییان دراویش حجتیه الی الاخری)ایشان هیچ حیثیتی جز توحید الهی برای خود قائل نیستند و آینه تمام نمای صفات خداوند در پهنه هستی اند. والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته
نویسنده و محقق : کیوان گیتی نژاد شهید ذولیمین و هویدا و حیدری امام مصلح سید و شریف حاج علی حسینی خامنه ای هستیم به فدایش و ثلاله پاک و ولد حیدرش آقا مجتبی حسینی خامنه ای جانم به فدایش
عرفان خورشید
زندگانی حضرت ابا عبد الله الحسین س
مقام و درجات ولایت حی در عصر و عهد خویش
کلمات کلیدی: